2022 Dijital Pazarlama Trendleri

TASARIM ALANINDAKİ DEDİKODULAR NE?

Credit: Sms Chatting by Mako Tsereteli

3D Tasarımlar

2021’de trend olan 3 boyutlu tasarımların 2022’de de sürmeye devam edeceği belirtiliyor. Özellikle ‘Metaverse’ ile kendi avatarını oluşturabilme özelliği diğer sosyal medya mecralarında da kullanılmaya başlanması 3D tasarım ve animasyonlara ilgiyi arttırdı.

Gerçekçiliği sayesinde canlı görüntüyü müşterinin zihninde daha uzun süre kalıcı hale getirmesi gibi diğer sebeplerle de bu ilgi daha da artıyor.

Dolayısıyla pazarlamada oldukça sık tercih edilen bir seçenek haline gelmesi de çok doğal değil mi?

Geometik Şekiller

‘Bauhaus’ olarak da bilinen trendin, Bauhaus Alman sanat okulundan doğduğu biliyor muydunuz?  Sadece sanatta değil, endüstride de etkili olan ekolde geometrik şekiller, güçlü çizgiler ve keskin köşeler göze çarpıyor. Hem retro bir havanın hem de minimal ve modernliğin bir arada kullanıldığı bu trendde renk seçimi de oldukça mühim. Ayrıca bu trendin modasının geçmeyeceği de tahmin ediliyor

Credit: Lunapark

Inclusive Design

Kapsayıcı tasarım olarak bilinen trendde ürün, hizmet veya ortamın mümkün olduğunca çok sayıda insan için kullanılabilir tasarım içermesi gerektiğine vurgu yapılıyor.

Eşitlik, kullanılabilirlik, etiklik, erişilebilirlik gibi değerler ile insan merkezli olmak esas alınıyor.

Black Live Matter hareketinin global çapta toplumsal önyargıları ele alınmasına ilişkin ilgiyi ateşlemesiyle tasarımda ilham vermeye başladı ve bu durum hala devam ediyor.

Sadece tasarımda değil fotoğrafçılık gibi görsel iletişim unsurlarında da bu trend sık kullanılıyor.

Çeşitliliği kullanmanın hem estetik hem de düşünce biçimi uyumu trend olmaya devam edecek gibi görünüyor.

Credit: : Gingersauce Branding Technology
 
Credit: visme
Credit: Anastasiya Dobrovolskaya

Soft Renk Tonları ve Minimalizm

Minimalizm her zaman talep ve tercih edilen bir trend olarak biliniyor.

Teknolojinin gelişmesi ve trendlerin değişmesiyle minimalizmde de zaman zaman değişiklikler baş gösterebiliyor. Siyah ve beyazdan oluşan sade tasarımların yerini soft renklerle tasarlanan minimal tasarımlara bıraktığı bildiğimiz bir durum. 2022’de minimalizmin evrilerek kullanılmaya devam edeceğini düşünüyoruz.

Peki sizce modası geçer mi?

Credit: Create and Grow

Cam- Şekerli Görünümler Yani ‘Gradyan’lar

Gradyanlar ambalajlardan, web sitelerine, aplikasyonlardan postlara kadar her yerde karşılaşılan son zamanların popüler tasarımlarından biri olarak biliniyor.

İyi bir şekilde oluşturulmuş gradyan ile göz alıcı bir arka plan olurken üzerindeki ögeyi de öne çıkarabiliyor.

Doğru boyutlandırma ve renk seçimi önemli!

Dolayısıyla hem arka planın hem de aka plan üzerindeki unsurun aynı ölçüde göze çarpması çekiciliği arttıracaktır diyebiliriz.

Credit: Videmy

Alışılmışın Dışında/ İlginç Markalaşma

Oyuncu ve kaostan beslenen tasarımlar bu başlık altında konvansiyonel olana zıt olarak varlığını sürdürüyor. İnsanın kusurlu bir varlık olduğu düşüncesiyle doğan bir tasarım biçimi, düşünce biçimi olarak bu kusurun tasarımlara da yansımasının gayet doğal olacağı düşünülüyor.

Bu sayede tasarımlar da daha insani görünerek özdeşim kurulabilecek bir marka bilinci oluşturma yöntemi olarak karşımıza çıkıyor.

Özensiz gibi görünen asimetrik, çocuksu, farklı alanlardan alınarak birleştiriliş eğlenceli çizimlerle ön plana çıkarak, bireysellik duygusunu yakalayabiliyor.

Credit: Frqncy

DİJİTAL PAZARLAMADAKİ DEĞİŞİKLİKLER DEPREM YAŞATIR MI?

Mobil kullanımının Everest’in ucunda oluşu, E-Ticaretin gitgide mavi balinalar gibi hızlı büyüyen bir pazar yeri oluşu, özellikle alfa jenerasyonu ve sonrası için dünyaya çocuk getirirken bir de Metaverse’de gözlerini açacakları yeniliklerle dijital pazarlamada dengeler değişti. Amaç odaklı pazarlama, posdcastler, gittikçe kısalan videolar, yapay zeka destekli reklamlar, mikro influencerlar, Whatsapp entegrasyonu üzerinden yapılan chatbot kullanımı, bütçe rekabeti, arttırılmış gerçeklik, büyük veri uygulamaları, içerik pazarlaması ve çerezsiz reklamcılık gibi konular 2022’de üzerinde en çok durulan başlıklar salonunda koltuklarına oturuyor.

Sınıfa yeni gelen popüler öğrenciler gibi dengeleri değiştirecek bu trend ve tahminler kısaca neler?

  1. Kişiselleştirilmiş Reklamcılık

Hedef kitleye özelleştirilen reklamlar müşteri tarafından ilgi çekici olarak algılanabildiği söyleniyor. Zira genel için hazırlanan reklamlara maruz kalmaktan hoşlanılmadığı belirtiliyor. 2022’de işletmelerin faydalanması gereken bir detay olduğu belirtiliyor.

  1. Metaverse: Bir Bakıma Paralel Pazarlama Deneyimi

Dijital evrenlerin, farklı demografik ve sosyoekonomik kitlelere ulaşmak için öne çıkacağı ve bunun özellikle oyun sektörü ağırlıklı bir pazar olarak görülse de pek çok alanda yeni pazar alanları yaratılarak değerlendirileceği vurgulanıyor. Sanal mülk satın alma, ürün satma gibi eylemlerle birlikte sanal evrende var olacak kişi ve kurumların sayısının artacağı ve bu evrende yeni gelişmelerle dijital pazarlama dengesinin değişmeye devam edeceği söyleniyor.

Metaverse’de varlığı sürdürmek, hangi alanda olacağını bilmek markalar için mühim bir konu. Bu sebeple pazarlamaya olan etkileri değerlendirmek gerektiğine vurgu yapılıyor.

Geliştirilen ve uygulanan etkenler ise şöyle:

  • Sanal Gerçeklik
  • Arttırılmış Gerçeklik: Nike, Gucci gibi markaların sanal mağaza açması veya evde çıkmadan ürünleri deneme şansı.
  • Sanal Pop-Up’lar
  • Sanal Eğitim veya Sınıflar
  • Metaverse Etkinlikleri: Konserler, galalar vb.

2022 Oyun ekonomisinin de Metaverse etrafında şekillenerek ürünleri, hizmetleri ve markaları tanıtabilmek için bazı yeni fırsat sağlayacağı ifa ediliyor. Dolayısıyla reklam formatı, hedefleme, içerik gibi başlıklarda seçici olunması gerektiği ve dijitaldeki bu trendin bilinir öneklerinden ‘rewarded (ödüllü) videolar olduğunu belirtiliyor.

  1. Yapay Zeka Destekli Influencer Pazarlama ve Oyun Sektörü

2022’de Influencerların yapay zeka destekli yayın ve ölçüm sistemleriyle daha az maliyetle daha fazla kişiye ulaşması pazarlamacılara yatırım geri dönüşleri hususunda daha hızlı ve elde bulunan çözümler üretilmesi bekleniyor.

Bu durumda ise oyun sektörünün önemine vurgu yapılıyor. Yeni bir pazarlama kanalı olarak influencer pazarlamaya harmanlayarak kullanılması bundan ziyade alternatif olarak tüketicilere sunulan içeriği oyunlaştırarak sunmak etkileşimi arttırmanın mümkün olduğu düşünülüyor. (Örn: Salla Kazan Kampanyası)  

  1. Çerezlere Karşı Önlemler

Neredeyse her platformda farklı içeriklerle karşılaşan tüketici, gizlilik koruması ve veriler üzerinde kontrolü daha dikkatli bir yaklaşımla sergileyerek kendini koruyor. Üçüncü taraf çerezler olarak bilinen korumaları, aşamalı olarak kaldırmanın 2022’de en önemli trendlerden biri olacağı söyleniyor. Bu noktada Google’ın geliştirdiği uygulamalar kullanılabilirken tüketicilerden izinli verileri toplayarak farklı CRM (Müşteri İlişkileri Yönetimi) kampanyaları düzenlenebileceği söyleniyor.

  1. Ses Büyüleyici Bir Enstrüman

Google’ın asistanı ve Amazon’un Alexa’sı gibi dijital asistanlar revaçtayken popülerliğini de korumaya devam edecek gibi görünüyor. Akılı asistanların 2017’de en sevilen tüketici teknolojisi ürünleri; en çok indirilen ücretsiz uygulamalar olması ve konu alışveriş olduğunda tüketiciler nazarında ayrı bir yer kazandığı görülüyor. Araştırmalar 2022’ye kadar ses tabanlı alışverişlerin piyasa değerinin 40 milyar, ses asistanlarıyla yapılan tüketici alışverişinin de %18’e ulaşacağı söylemişti. Kaldı ki Amazon Alexa ile pazar lideri oldu ve liderliği düşmüş değil.

Siri, Google Aistan gibi chatbot’ların da müşteri verisini işleme, taleplere anında yanıt verme gibi özellikleriyle bağlılığı arttırdığı vurgulanıyor. 

Son olarak ses içerikli yöntemlerden biri olan posdcast’ler de son iki yılda ses rönesansı yaşayarak bu trendin devam edeceği tahmin ediliyorken; poscast sunucularının önerdiği ürünleri satın alma olasılığının yüksekliği ‘influencer pazarlaması ağacının’ dallanıp budaklandığı başka bir alan oluyor.

Dijital Dışındaki Tahminler ve Yenilikler Neler?

  1. Sürdürülebilirlik Her Zamankinden Daha Önemli Olacak
  2. Hibrit Etkinlikler Gerçekleştirilecek
  3. Kâr Amacı Gütmeyen Kuruluşlarla Yapılan İş Birliği Pazarlamada Daha Fazla Yer Alacak
  4. Duygusal Markalar, Agresif İletişim Kuran Markalara Göre Daha Fazla Ciro Elde Ettiğine Göre Duygusallık Ön Planda Olacak
  5. Markalar Sosyal Sorumluluğa Öncelik Verecek
  6. Açıkhava Reklamcılığında 3d Yaratıcılık Kullanımı Yaygınlaşacak
  7. Hacim ile Doğru Orantılı Artan Personel İhtiyacına Karşılık Çeşitli Uzmanlık Alanlarında Dijitalcileri Yetiştiren ve Geliştiren Liderler Ön Plana Çıkacak

Z Kuşağının 2022’ye Yön Vereceğine Dair Söylentiler Var!

            İş dünyasında olabilecekleri masaları olmasa da harcama potansiyeli açısından ticari dünyada belirleyici bir konuma sahip olan Z jenerasyonu ele almanın; işletmeler, markalar, dijital dünyadaki firmalar hatta politik anlamda partiler için önemli olabileceğini düşündük. Harcama ve tüketme potansiyellerinden ziyade fikirleri ve yorumlamalarıyla uzun zamandır trendde olan Z kuşağı çoktan markaların hedefi haine geldi. Elbette araştırılması ve ölçümlenmesi beklenen konuyu medya devlerinden Instagram, Z kuşağının düşünme biçimi ve davranışlarına yönelik yeni yıldaki trendlere nasıl yol vereceğini bizler için neticelendirdiği araştırması şöyle:

Sağlık, Güzellik ve Moda

Minimalist karşıtı maksimalist bir trend yaşanacağı tahmin ediliyor. Maksimalist trendde Athleisure (rahat, spor aynı zamanda cool bir tarz; eşofmanlar ve topuklu ayakkabı gibi…) yerini Dark Academia, Goth, Goblincore gibi yeni akımlara bıraktı. (Bu trendde daha karanlık, karmaşık ve gösterişli unsurlar yer alıyor.)

            Pandemiyle daha fazla önem gösterilen sağlık konusunda ise ciltlerine gösterdikleri hassasiyet, özellikle bitkisel ve vegan ürünlerin kullanımını arttırdı.

            Evde yaygınlık kazanan egzersiz akımı, zihinsel sağlığı korumak adına yapılan meditasyon benzeri egzersizler, yaratcılığı besleyen müzik, çizim gibi pratiklere yöneldiği ve bunun devam edeceği görülüyor.

Alışveriş

            E-ticaret sitelerinin performansı uzun süredir ciddi anlamda yüksek olsa da sosyal medya platformlarındaki doğrudan satış yönteminin gelişmesiyle birlikte e-ticaret sitelerine küçük bir darbe vurulabileceğinden söz ediliyor.

Müzik ve Dans

            TikTok ve Instgram Reels ile müzik keşfetme eylemi yeni bir evrilme süreci yaşadı. 2022’de Z kuşağının %70’li bir bölümü sosyal medya sayesinde yeni müzikler ve sanatçılar keşfetmeye devam edecek. Bu sayede unutulmuş, başarısız olmuş pek çok şarkı yeniden viral oluyor. Farklı figürler, amatör ve profesyonel dansların karışım halinde hibrit perfomanslara dönüşeceği de beklentiler arasında yer alıyor.

Ünlüler ve Influencerlar

            Z jenerasyonu üzerinden ciddi bir etkiye sahip olan ünlülerin, bu etkilerinin 2022’de de değişeceği pek de mümkün değil. Rapora göre her beş genç insandan dördü sosyal medyadaki ünlüleri, geleneksel mecra ünlülerinden daha çok seviyor ve önemsiyor. Elbette bunun mobil kullanımın etkisi var. Mikro influencerların takipçi sayısının az olmasına rağmen takipçi sadakatinden ötürü sayılarının çok olması da raporda yer alan bilgiler arasında. Dolayısıyla mikro influencerların da trend yaratmada büyük bir payı olacağı öngörülüyor.

Kariyer ve Eğitim

            Z kuşağının %90’lık kısmı en iyi eğitimin günlük deneyimlerle, %87’lik kısmı geçinebilmenin birden çok işte çalışmak gerektiğine inanıyor. Aynı zamanda Z kuşağı iş hayatının kendilerini tüketmesinden ötürü kaygılı. Önceki kuşakların aksine çoğu konuda olduğu gibi yaptığı işi sorgulama eğiliminde. O halde yeni meslek ve iş gruplarıyla oluşmaya başlayabilirken, bazıları son da bulabilir diyebilir miyiz?

Yemek

            Genç kesim yemek konusunda tembel olarak nitelendirilebiliyor ancak bunun aksine yeni pişirme teknikleri, karmaşık yenilikçi tarifler denemeyi seviyor. Her dört gençten ve yetişkinden biri sosyal medyada gördüğü tarifi deniyor.

Oyun

            Uygulama içi satın almalar sayesinde oyunlar, adeta bir AVM niteliği taşıyor. Z kuşağı için olmazsa olmaz haline gelen oyunlarda keyifli vakit geçirilirken alışveriş yaptıkları bir mağaza da oluyor aynı zamanda sanal ürün satın alma trendi %50 oranında artmış durumda olduğu söyleniyor. Oyun sektörü Z kuşağı sayesinde hızla büyümeye, gelişmeye ve değişmeye devam edecek gibi görünüyor.

Mizah ve Meme’ler

            Z kuşağının ‘master’ olduğu konu aynı zamanda da en sadık müşterisi gibi en çok tükettiği şey mizah olabilir. Sosyal medyada paylaşılan meme’ler kendi aralarında resmen yeni bir dil oluşturdu. Bu yeni iletişim dilinde özellikle politik ve absürd mizah yükselişi artacak diye tahmin ediliyor.

Sosyal Adalet

            Geçen yılda Z kuşağının yarısından fazlası sosyal adaletle ilgili paylaşımlarla öne çıkan sayfaları takip ettiği raporda belirtilmiş. Bu durumda konvansiyonel medyanın işlevini kaybettiğini düşünmeleri, konuyu sosyal medyada aktif takip etmelerine sebep oluyor. Toplumsal konularda bağış yapma eğilimi de bu kuşakta gittikçe artmaya devam ediyor.