Sosyal medya mecralarını kariyeriniz için nasıl kullanılmalı?

Sosyal medyada yer almanız gerektiğini düşünüyor fakat nereden başlayacağınızı bilmiyor musunuz?

Neler göndermeli ve hangi sıklıkla yayınlamalısınız? Hangisi daha güçlü; beğenme mi yoksa retweet mi?

İster çevrenizi genişletmek, isterseniz de bir iş kurmak ya da yeni bir iş bulmak için olsun, profesyonellik açısından en popüler sosyal medya platformları ve sosyal medya yönetimi püf noktaları hakkında bilmeniz gereken her şeyi sizin için bir araya getirdik.

Sosyal Medyayı Niçin Kullanmalı?

Bir zamanlar Sosyal Medya sadece eğlencelikti, ama artık öyle değil.

Sosyal medya artık, kurumsal şirketlerden tutun da, resmi kurumlara varıncaya kadar insan hayatının pek çok alanında iletişim kurmanın ve iş yapmanın önemli parçası. Sosyal medyanın ne denli önemli olabileceğine ayna tutan ABD Ulusal Güvenlik Bakanlığı, yürüttüğü değerlendirme sürecinin bir parçası olarak potansiyel göçmenlerin sosyal medya profillerini topluyor.

Sosyal medya en az şu dört önemli şeyi yapmanıza imkan veriyor:

  • Yeni fikirler ve trendler keşfetmek
  • Mevcut ve yeni kişilerle daha sıkı ilişkiler kurmak
  • İşinize dikkat çekmek ve trafiği çoğaltmak
  • Markanızı oluşturmak, geliştirmek ve ileriye taşımak

Sosyal medya giderek daha popüler hale geldikçe ki Amerikalıların yaklaşık yüzde 81’i bir sosyal medya hesabına sahip; sosyal medya alışkanlıklarından ötürü sorun yaşayan insanlara da daha sık rastlanır oldu. Gerçek şu ki, sosyal medyanın profesyonel ve kişisel kullanımı arasında ayrım yapmak imkansız ve online olarak söyleyeceğiniz her söz aleyhinize kullanılabilir ve kullanılacaktır da. Gizliliğinizi korumanın ve belirli bir içeriğin kimler tarafından görülebileceğini kontrol etmeyi deneyebileceğiniz yollar elbette vardır fakat uyanık olmak zorundasınız. Yani, sosyal medyadaki aktivitenizi ne kadar ciddiye alırsanız sizin için o kadar iyi.

Sosyal medya sürekli bir değişim halinde ve dolayısıyla da platformların gelişimine ayak uydurmanız ve elinizdeki araçların kullanımını optimize etmenin yollarını aramanız önem taşıyor (Örneğin, Twitter ve Snapchat, yakın zamanda aşağıda bahsedecek olduğumuz büyük çaplı değişiklikleri duyurdu.)

Eğer kendi işinizde çalışmıyorsanız, sosyal medya kullanımı hakkındaki şirket politikalarının bilincinde olun zira giderek artan sayıda kurumsal şirket, yeni politikalar belirliyor veya mevcut politikalarını revize ediyor.

LinkedIn

Bu ciddi, profesyonel sosyal ağ, bireylerin veya ticari işletmelerin gözünden kaçmamalı.

500 milyon üyeye sahip olan LinkedIn, eşsiz mükemmellikte olmakla birlikte, yeterince verimli kullanılmayan bir profesyonel ağ. Sosyal medya hakkında verdiğim dersler sırasında, “LinkedIn’de kimler var?” diye sorduğumda neredeyse tüm eller kaldırılıyor. Fakat ardından “Aranızda kimler tam olarak LinkedIn’de ne yaptığını biliyor?” diye sorduğumda ise pek çok el iniyor.

Çoğu kişi bu siteyi kanıksamış ve sadece iş değiştirmek zorunda kaldıkları zaman can havliyle siteye giriyorlar.

O noktada ise artık çok geç kalınmış oluyor. Bu ağı ihtiyacınız yokken kullanmayı öğrenmek sizin açınızdan çok daha hayırlı, çünkü LinkedIn en çok, sadece iş aramak için değil ancak bir kariyer yönetim aracı olarak kullanıldığı zaman işe yarıyor.

Ağınızı ve Etki Alanınızı Genişletin

LinkedIn, sektörünüzdeki profesyonelleri bulup, onlarla iletişime geçerek çevrenizi genişletmenin çeşitli yollarını sunuyor. Esas önemli olan nokta, zaten tanıdığınız insanları, tanımak isteyeceğiniz insanları ve tanımanız gereken insanları bulmak, onlara yaklaşmak ve bağlantı kurmak. Ayrıca kendi içeriğinizi de yayınlayarak, uzmanlığınızı sık sık gözler önüne sermelisiniz.

Geçmişte birlikte çalışmış olduğunuz kişileri tavsiye etmek ve onlar tarafından tavsiye edilmek için tavsiye özelliğini kullanmayı öğrenin. Ancak sadece, çalışmalarından emin olduğunuz kimseleri tavsiyede etmelisiniz. LinkedIn’deki tavsiyeleri neredeyse daha geleneksel yollarla verilen tavsiyeler kadar ciddiye alan işverenler olduğunu duydum. Yani, eğer sizi alıkoyan herhangi bir şey varsa, tavsiye isteğini kibarca reddetmenin bir yolunu bulmalısınız.

LinkedIn, Bir İş Kurmak ve Büyütmek

LinkedIn, işletmenizin türüne bağlı olarak şirketlere, istihdamdan satış verilerinin tespit edilmesine değin çok çeşitli kullanım alanları sunuyor. Diğer platformlar gibi LinkedIn’in de reklam özelliklerinin sizin için işe yarar olup olmadığını değerlendirmelisiniz.

LinkedIn’de bir şirket sayfası oluşturup, online bir topluluk kurabilir ve mevcut ve potansiyel müşterilerinizin sizi takip etmelerini sağlayabilirsiniz. İşletmeler için LinkedIn hakkında daha fazla bilgi edinmek için resmi kılavuzuna bir göz atın.

İş Aramak

LinkedIn’in bireyler için sunduğu en önemli özellik, iş bulmak. Öyle ki bu ağı, belirli kişileri, şirketleri ve iş olanaklarını takip etmek için kullanabilirsiniz. Kişi ve şirket ağlarını ve iş gönderilerini keşfetmek ve etraflıca öğrenmek için arama özelliklerinden faydalanın.

Yeni bir iş arıyorsanız sayılar büyük önem taşır; dolayısıyla ağınızı kurmak için zaman ayırın. Fakat bunu yaparken mutlaka akıllıca davranın: Yabancıları onlarla veya ağlarındaki kişilerle bağlantı kurmak ümidiyle davet bombardımanına tutmak hiç de iyi bir strateji değildir. Bunun yerine, insanlarla aranızdaki, örneğin mezun olduğunuz okul gibi makul ortak noktalara bakın ve onlara kişisel bir mesajınızı da içeren bir davet gönderin.

UNUTMAYIN

LinkedIn’in ücretsiz hesabı gayet iş görüyor fakat Premium sürümünü de denemek isteyebilirsiniz. Aylık 29.99 $’dan başlayan fiyat seçenekleri sunuyor. Bu gayet ciddi bir rakam fakat iş arıyorsanız, tanımadığınız kişilere site içerisinde e-mail gönderebilmeyi ve işverenlerle bağlantı kurmanın yeni yollarını içeren özellikler için ödemeye değer.

Twitter

Karakterlerin sayısı değişmiş olabilir fakat Twitter’ın anında bağlantı kurmanızı ve düşüncelerinizi paylaşmanızı sağlayan karakterinde bir değişiklik yok.

328 milyar kullanıcısıyla Twitter, yakın zamanda en ünlü ve en sevilmeyen özelliği olan 140 karakter kısıtlamasını değiştirdi.

Bu sınırı iki katına çıkarıp 280 karaktere yaparak, paylaşmak isteyeceğiniz duygu ve düşünceleriniz için daha fazla yer ayırıyor. Fakat fotoğraf ve videoların stratejik kullanımını da içeren kısa ve öz gönderilerin dikkat çekmenize yardımcı olacağını aklınızdan çıkarmayın, yani 280 karakterin tamamını ille de her gönderide kullanmak zorunda değilsiniz.

Twitter diğer platformlara göre sohbete daha çok açık olabilir ancak retweet’leriniz, yanıtlarınız ve DM’leriniz (direkt mesajlar) arasındaki farkı da mutlaka bilmelisiniz.

Retweet’ler (RT’ler), ‘başkalarının” gönderilerini paylaşmanın ve istenildiğinde onlar hakkında yorum yapmanın yollarından biridir. Alıntıla anlamını taşıyan “quote tweet” seçeneğini seçmek, kullanıcılardan birinin gönderisinin üzerine kendi yorumunuzu yazmanızı sağlar. Sadece “retweet”’e tıklarsanız, tweet’i herhangi bir yorum eklemeden doğrudan takipçilerinizle paylaşmış olursunuz. Olabildiğince alıntılama yapmalısınız; böylelikle takipçileriniz sizin bir gönderiyi niçin paylaştığınızı anlayabileceklerdir.

Cevaplar, başkalarının yaptığı gönderilerin ve onlar tarafından görüntülenen sohbeti diğer kullanıcılara açık olarak sürdürmenin, direkt mesajlar ise birisiyle özel olarak bağlantı kurmanın bir yoludur. Birisine DM gönderebilmeniz için sizi takip etmeleri ya da ayarlarını DM’lere izin verecek şekilde yapmış olmaları gerekir. Grup DM’leri, daha büyük bir grup içerisindeki sohbetlere daha fazla odaklanabilmenin etkili bir yoludur. Twitter, hesabınızı gizli tutma (koruma) seçeneğini de sunmakla beraber Twitter’ı iş amaçlı kullanıyorsanız, hesabınızın gizli olmaması daha iyi bir seçenek olacaktır.

Ağınızın ve Etki Alanınızın Genişletilmesi

Twitter’ın “anlık” doğası;

İlgi alanlarınızdaki gelişmeler hakkında gerçek zamanlı bilgi edinebileceğiniz ve
Arkadaşlarınızın dışındaki kişilere kadar uzanan global bir sohbetin parçası haline gelerek onu paylaşabileceğiniz ve fikir belirtebileceğiniz anlamına gelir.
Twitter’ın canlı video özelliği video paylaşarak, size hitap eden videoların göndericileriyle etkileşim kurmanızı sağlar. Kullanıcılara dört cevap seçeneği sunabildiğiniz ve yanıtları gerçek zamanlı olarak görebildiğiniz Twitter anketleri ise ağınızla iletişim kurup, onu genişletmenin bir diğer yoludur. Ticari işletmelerin belirli ürünler hakkında mevcut ve potansiyel müşterilerin fikrini almak için özel anketler yaptığına sıkça tanık olacaksınız.

Twitter, Bir İş Kurmak ve Büyütmek

Akıllıca düşünülmüş, yerinde ve zamanında yapılan gönderiler, özellikle de profesyonelce kullanılan hashtag’ler (etiketler) ile birlikte şirketinizin profilini daha fazla tanıtmanızı sağlayacaktır. İşinizle ilgili olan popüler etiketlere katılmak da, tıpkı ara sıra sunduğunuz ürün ve hizmetlerle ilgili olanlar gibi, gayet işe yarayacaktır. Önemli Not: etiketlerinizi sade, anlaşılır ve özel olarak belirleyin ki benzer özellikleri taşıyan farklı bir marka sizin etiketinize dahil olamasın.

Twitter’ın reklam platformu, özel hedef kitlelerinize ulaşma fırsatını sunar ve işiniz hakkında bilgi sahibi olup, sizi takip ederek, temas kurmalarına imkan verir. İşinizle ilgili online çalışmalarınızda bu özellikten nasıl faydalanabileceğinizi görmek için sitenin resmi kılavuzuna bakabilirsiniz.

İş Aramak

Herkes daha fazla takipçi edinmek için yoğun çaba harcar fakat iş, iş aramaya gelince, kimleri takip ettiğiniz daha çok önem kazanır.

İlgi alanınıza giren kişi ve kuruluşların, sektör ve konu başlığını da içeren bir listesini yapın (bu listeler açık veya gizli olabilir). Böylelikle nelerle ilgilendiklerini görebilir, düşüncelerini öğrenebilir ve onlara ulaşmanın ve iletişim kurmanın yolları hakkında fikir edinebilirsiniz. Eğer sektörünüzden biri herhangi bir soru sorar ya da yardım talep ederse, siz de sohbete katılarak ne denli yararlı olabileceğinizi gösterme şansını elde edersiniz. Twitter sohbetlerinin gerçek yaşamda yüz yüze görüşmelere dönüştüğü sayısız örnek vardır.

Unutmayın

Dilbilgisi, yazım ve noktalama kurallarına riayet etmek, fark edilir olmanıza ve iyi bir izlenim bırakmanıza yardımcı olacaktır Bunlar da işinize yarayabilir: Daha iyi tanınmanızı sağlayan anlaşılır bir bio ve yakın zamanda çekilmiş net bir profil resmi.

Facebook

En yüksek kullanıcı sayısına sahip olan Facebook, dünya çapında hem ticari işletmeler, hem de kuzenleriniz tarafından sevilen başlı başına bir fenomen.

Dünya genelinde iki milyarı aşan kullanıcı sayışıla Facebook, sosyal ağlar arasındaki en güçlü ve en etkileyici platform ve aynı zamanda aile bireyleri, arkadaşlar ve arkadaşların arkadaşları ile iletişim kurmanın da hayli etkili bir yolu. Pek çok kişi için kişisel bir ağ olarak kalıyor fakat iş dünyası ve profesyonel iletişim için de gayet kullanışlı. 2016 seçimleri hakkındaki son gelişmelerden de tanık olduğumuz gibi bu platform, bilgi ve dezenformasyon yayma konusunda kritik bir rol üstlendi.

Dünya genelinde canlı paylaşımlar yapmanıza izin veren Facebook Live da faydalı bir araç olabilir. Gazetecilerin yanı sıra işletmeler de Live’ı perde arkasındaki içeriği paylaşmak, çalışanlar arasında anketler yapmak ve diğer etkinlikler için kullanıyorlar.

Pek çok platform gibi, Facebook da içeriğiniz için kimlerin neleri görebileceğine karar vermenizi sağlayan gizlilik ayarlarına sahiptir. Bu ayarlar sayesinde içeriğinizin online olan herkes, sadece arkadaşlarınız veya kurduğunuz özel gruplar (örn. iş arkadaşlarınız, aileniz, lisedeki arkadaşlarınız, vb.) tarafından görülmesini sağlayabilirsiniz. Birçok kullanıcı bu ayarlara dikkat etmez ve bazen de gizli kalmalarını istedikleri fotoğraflarının tamamen alakasız kişiler tarafından görülmüş olmasına şaşırır.

Ağınızın ve Etki Alanınızın Genişletilmesi

Facebook’u şunlar için kullanabilirsiniz:

  • Alanınızdaki etkili kişilerle iletişim kurmak,
  • İlgilendiğiniz alanları dünyanın geri kalanına gösteren makale ve diğer gönderileri paylaşmak ve
  • Başkalarının sizin hakkınızdaki düşüncelerini şekillendirmenize yardımcı olmak

Elbette sırf bir gönderide bulunmuş olmanız onu herkesin göreceği anlamına gelmiyor. Facebook’un algoritması, hangi içeriğin, kimlere gösterileceğini tayin ediyor ve sizin ayarlarınızın yanı sıra bir dizi diğer faktöre de bağlı. Bunlar arasında içeriğinizin hedef kitleniz için ne ifade edebileceği, insanların gönderiye yorum veya paylaşım yapıp yapmayacaklarına dair tahminler ya da belirli bir zamanda gönderilmiş olan farklı bir içerikle karşılaştırılması gibi etkenler de var.

Facebook, Bir İş Kurmak ve Büyütmek

Kişisel bir profile ek olarak, bir iş sayfası oluşturmak da çalışmalarınız hakkında daha fazla bilgi edinmek isteyen kişilerle iletişim kurmanıza olanak verir.

Web sitenizi düzenli olarak ziyaret etmeyen çok sayıda kişiyle güncel gelişmeleri, ilerleme raporlarını ve fikirleri paylaşabilirsiniz.

Facebook Live’ın stratejik kullanımı, izleyicilerinizin işletmenizin perde arkasına göz atmasını sağlarken, Facebook’un güvenilir reklam araçları da potansiyel müşteri ve alıcıları belirli kriterler doğrultusunda hedeflemenize olanak verir. Facebook reklamlarının nasıl çalıştığını öğrenmek, dijital pazarlama planlarınızın vazgeçilmezidir. İçeriğinizi herkese ulaştırmanın ne kadar zor olduğu düşünüldüğünde, kendinizi gönderi sayınızı çoğaltmak için para harcama baskısı altında bulabilirsiniz.

İşletmenizin Facebook’ta başarılı olmasının yolu, içeriğinizle bütünleşen bir toplulukla iletişim kurmaktan geçer. Tıpkı gerçek hayatta olduğu gibi, nasıl ki ürün, hizmet veya fikrinizi beğenen insanlar onlardan faydalanmayı istiyorsa, aynısı Facebook için de geçerli. Facebook’un işiniz için kullanımı hakkında daha fazla bilgi edinmek için resmi kılavuzuna bakabilirsiniz.

İş Aramak

Facebook’u, ilgilendiğiniz şirketleri takip etmek ve açılışlar ve fırsatlar hakkında fikir edinmek için kullanabilirsiniz. Kişisel ağınızdan, müşterilerinizi ve çalışanlarınızı tanımak için yararlanabilirsiniz. Ne aradığınızı biliyor iseler, aileniz ve arkadaşlarınız da size yardımcı olabilir.

Unutmayın

Facebook, Mirasçı adı altında alışılmışın dışında bir özellik sunuyor. Bu özellik, seçtiğiniz fakat siz hayattayken hesabınıza erişim sağlayamayacak olan birinin, siz vefat ettikten sonra hesabınızı yönetmesine izin veriyor.

Instagram

Sadece güzel resimlerin ötesine geçen Instagram, iş için de giderek daha fazla tercih edilen bir platforma dönüştü.

Fotoğraflar, videolar ve alt başlıklar fikriyle yola çıkan Instagram, dünya genelinde 800 milyon kullanıcı sayısına ulaştı ve iş dünyasına giderek daha fazla dahil oluyor. Eğer görsellik sizin ve işinizin odak noktasıysa, iş hayatınıza Instagram’ı da dahil etmelisiniz. Seyahat, güzellik ve diğer benzeri alanlarda tüketicilere hitap eden her şirket Instagram’dan maksimum fayda sağlayabilir. Bunun yanında, General Electric ve IBM gibi köklü ve B2B modeli şirketlerin de Instagram’ı kullandığına tanık oluyoruz.

Ağınızın ve Etki Alanınızın Genişletilmesi

Instagram’ın saplantılı kitlesi, mükemmel görsellere bayılıyor, dolayısıyla da içeriğinizi burada bir hedef kitle edinmek için kullanabilirsiniz.

Sizin için hangi formülün işe yaradığını keşfetmede sabrın ve deneme yanılmanın önemi çok büyük. Örneğin, gönderinizin uygun olup olmadığını anlayabileceğiniz popüler hashtag’lere göz atmak zaman ayırın. Böylece daha fazla kişi tarafından keşfedilebileceksiniz. Aynısı diğer önemli hesapları @ ile işaretlemek için de geçerli. Bu konu hakkındaki daha fazla ipucunu DigitalTrends’in mükemmel rehberinde bulabilirsiniz.

İnstagram, Bir İş Kurmak ve Büyütmek

Adı üzerinde, birden fazla fotoğraf ve video aracılığıyla hikaye paylaşmanıza izin veren Instagram Hikayeleri gibi özellikler, Instagram’ın ticari amaçlı kullanım yollarından biridir. Bu hikayeler 24 saat sürer, yani bu zaman dilimi, hikayelerinizi hazırlarken göz önünde bulundurmanız gereken bir faktördür.

Çoğu zaman, birden fazla platformda kullanabileceğiniz ve daha kalıcı olan görsel ve grafikler yaratmanız daha çok işinize yarayacaktır.

Ayrıca Instagram’ın reklam seçeneklerini de keşfederek, genel stratejinizde hangi yere sahip olduklarını görmeniz gereklidir.

Instagram’ın amacı, mevcut ve gelecekteki müşterilerinizin, yaptığınız şeylerden heyecan duymalarını sağlamaktır.

Bu nedenle onu mutlaka keşfedin. İş potansiyeli hakkında bilgi edinmek için resmi kılavuzuna bir göz atmanızda yarar var.

İş Aramak

Diğer pek çok platform gibi Instagram’da iş aramanın yolu da ilgili şirket ve kişileri dinlemekten ve onlarla etkileşim kurmaktan geçiyor. Instagram’ı belli başlı şirketleri tanımanın ve kültürleri hakkında bilgi edinmenin yanı sıra, farklı alanlardaki karar alıcıların nelerden etkilendiğini keşfetmek için de kullanabilirsiniz.

Unutmayın

Instagram’da gördüklerinizin birçoğu, büyük ölçüde profesyonel yardım sayesinde elde edildi ve tek başına çalışıyorsanız, bu ölçek ve başarıda içerikler üretebilmeniz çok zor.

Mustafa ÇOLAK
UIM Dijital İletişim Ajansı